Research on the Paraná Speaks English Program: a bibliographic analysis

Autori

  • Fábio Henrique Rosa Senefonte Uenp (Universidade Estadual do Norte do Paraná-Compus Cornélio Procópio)

Parole chiave:

Paraná speaks English, Bibliographic analysis, Internationalization

Abstract

Unquestionably, discussions on the internationalization of higher education have gained currency in the educational context (KNIGHT, 2004; ALTBACH; KNIGHT, 2007; DELGADO-MÁRQUEZ; HURTADO-TORRES; BONDAR, 2011), and language policies prove to be a crucial issue in the internationalization arena. In this regard, Paraná’s government created the Paraná Speaks Languages (English) Program in order to meet the demands of such internationalization. With this background in mind, this study aimed to provide a bibliographicanalysis of the research on the aforementioned institutional program. Moreover, the study seeks to answer the following research inquiry: What is the focus of the body of literature on the Paraná Speaks English Program? Following the academic procedures of the bibliographic research, only three studies (MARSON, BORGES, 2015; EL KADRI, DI RAIMO, 2017; MARSON, 2017) were found and analyzed under a qualitative perspective. Results show that the literature in this topic is significant scarce. Besides, the studies scrutinized are centered on virtual and real gains promoted by the program. Such gains concern the improvement in language proficiency, which in turn strengthens academic mobility and the internationalization of higher education.

Biografia autore

Fábio Henrique Rosa Senefonte, Uenp (Universidade Estadual do Norte do Paraná-Compus Cornélio Procópio)

Professor adjunto na área de Língua Inglesa na Universidade Estadual do Norte do Paraná (UENP-CP). Doutor (2018) e Mestre (2014) em Estudos da Linguagem (na linha de pesquisa ensino, aprendizagem e formação do professor de língua estrangeira) pela Universidade Estadual de Londrina (UEL). Especialista em Ensino de Língua Inglesa pela Universidade Estadual do Norte do Paraná- UENP (2011). Pela mesma Universidade, também é licenciado em Letras, com habilitações em língua portuguesa e língua inglesa com suas respectivas literaturas (2010). Tem experiência no ensino, aprendizagem e formação do professor de língua inglesa. Foi bolsista Fulbright, atuando como professor assistente de língua portuguesa na Howard University (Washington DC-EUA) (2013-2014) e aluno de pós-graduação da mesma Universidade, cursando disciplinas nos departamentos de Comunicação, Ciências Sociais e Educação. Os interesses de pesquisa abrangem a Sociolinguística Aplicada ao ensino, aprendizagem e formação do professor de língua estrangeira (com foco em variação linguística).

Pubblicato

2019-06-12

Fascicolo

Sezione

Artigos